Recensie door Noortje van Deursen
Coach, wandelsessies

goedgesprek.com
3 mei 2022

“Alles wat je dacht te weten wordt anders. Niets zal meer zijn zoals je dacht dat het was. (…) Maar als je het snapt, kun je elke situatie die je in je leven ervaart begrijpen en veranderen als jij daarvoor kiest.”

Peter Simons schreef een toegankelijke zelfhulproman over bewustzijn, compassie, gelijkwaardigheid en verbinding. Alles wat je volgens hem nodig hebt voor een fijn en zinvol leven.

Als Simons de ogen van een goede vriendin weer ziet stralen, nadat hij haar heeft geholpen een depressie te voorkomen, besluit hij zijn levenslessen op te schrijven. Het resultaat is Zwemles, een verhaal over bewustwording.

Wat is bewustzijn?

Zelf heeft Simons eindeloos geëxperimenteerd en gezocht om te ontdekken dat bewustwording eigenlijk iets eenvoudigs en natuurlijks is. Dankzij de inzichten die hij tijdens zijn zoektocht opdeed, durft hij dromen na te jagen. Zo legt hij momenteel de laatste hand aan een ecohuis van stro en een voedselbos.

De zoektocht naar de kern van bewustzijn begon voor Simons al in zijn jonge jaren:
“Als tiener was ik veel bezig met gelukkig zijn of gelukkig worden. Ik vroeg me af of andere mensen gelukkig waren en waarom wel of juist niet. Mijn ouders hadden best wat boeken over bewustzijn en ik dacht: als er zoveel boeken over geschreven worden, dan helpen die boeken kennelijk niet, want anders zou één boek genoeg zijn. Ik wilde begrijpen wat bewustzijn nu precies was en besloot mijn eigen bewustzijn te onderzoeken.”

Zelfhulproman

Zwemles is een toegankelijke zelfhulproman over bewustzijn, compassie, gelijkwaardigheid en verbinding. Alles wat je volgens Simons nodig hebt voor een fijn en zinvol leven. In het boek komt de hoofdpersoon (Max) de schrijver van het boek (Peter) tegen in het zwembad, waar hun kinderen zwemles hebben. Elke week ontmoeten ze elkaar en in elk gesprek ontdekt Max precies datgene wat hij nodig heeft om zijn problemen thuis en op het werk aan te pakken. De problemen van Max zijn herkenbaar en zo beschreven dat je ze goed kunt meevoelen. De lessen kun je zelf direct in het dagelijks leven toepassen.

Meer over Peter Simons

Peter Simons is een levenskunstenaar die laat zien hoe je elk aspect van je leven volgens eigen wensen en idealen kunt inrichten. Hem is het gelukt en als coach helpt hij anderen om dit ook te doen. Simons heeft een achtergrond als werktuigbouwkundige en schoolde zich in 2001 om tot boomverzorger. Vanaf 2014 begon hij een aantal onconventionele projecten: de bouw van een ecologisch strobalenhuis, het opstarten van een nieuwe democratische school en het schrijven van zijn boek. Simons leeft met zijn vrouw en drie kinderen duurzaam en bewust in Noord-Brabant.

Categorieën: Recensie