Marieke van Soest

Zwemles. Tijd voor een goed gesprek.

Mijn gedachten gaan terug naar 2004. In augustus overleed mijn vader, twee weken later bleek ook mijn schoonmoeder ernstig ziek. Na een korte ziekenhuisopname mocht ze naar huis. Mijn schoonzus en ik waren elk een halve week bij haar. In het weekend kwamen Steef en Joy. Een intensieve tijd, waar ik met warme herinneringen op terug kijk. De zwemles van Joy was ons half uurtje quality time. De kleine waterrat in het water, wij met een drankje aan een tafeltje: even afstemmen.

In deze setting speelt ook het boek van Peter Simons . Twee mannen in gesprek over wat hen bezighoudt, tijdens de zwemles van hun kinderen. Peter heeft een romanvorm gekozen om zijn kennis te delen over een aantal methodieken. Overtuigingen managen, aandacht sturen, verbindende communicatie, sociocratie, het zijn methodes die mij niet vreemd zijn.

Dit verwerken in een roman? Ik had er wat aarzeling bij, maar de nieuwsgierigheid overwon. Het blijkt een makkelijk leesbaar boek, waarin in een beeld ontstaat hoe genoemde technieken voor je kunnen gaan werken.

‘Niet als een kunstje’, die weerstand herken ik, maar door er je eigen ervaringen mee op te doen en er je vorm voor te vinden. ‘Het is niet de bijbel’. Een opmerking die ik ook herken en wel eens tegenkom. Moet het zo rigide? Misschien is het mijn autistische kantje? Ik vind het prettig de methode zo zuiver mogelijk over te brengen, maar kan er ook mee spelen. Het is net als met koken: de eerste keer dat ik een nieuw recept maak, volg ik het letterlijk. Daarna beslis ik of het voor herhaling vatbaar is en hoe ik er mijn eigen draai aan geef. En ik blijf leren.

Leuk te zien hoe Peter zijn eigen weg heeft gevonden om waardevolle inzichten met anderen te delen. Ik ben altijd blij met mensen die woorden weten te geven aan wat vooral voelbaar is. Ik heb er meteen dankbaar gebruik van gemaakt om een lastige situatie verder te brengen🙏.

Gaat het echt zo snel? Van alle genoemde methodes heb ik mooie ontwikkelingen gezien. Niet allemaal kwamen ze zo snel, maar het kan zeker. De bereidheid om te onderzoeken ligt vaak aan de basis. Bij de hoofdpersoon in het verhaal is deze aanwezig. De vaardigheid van de coach en de onderlinge connectie zijn andere factoren die een rol spelen. En natuurlijk het materiaal gebruiken.

Ben jij toe aan verandering? Dan is dit misschien een boek om een beeld van mogelijkheden te krijgen. Volg je nieuwsgierigheid. Uiteindelijk is alles jouw beslissing 😊.

Categorieën: Recensie