Helen Janssen

Recensie door:
Helen Janssen
Trainer Geweldloze Communicatie
Eindhoven, 25-04-2022

Dit boek is een opfrissing om kwaliteit in mijn contacten te houden. Peter Simons neemt je mee in communicatie tools, die je zelf kunt vastpakken. Met een spannend verhaal wordt je bewustzijn hierin verscherpt en je motivatie vergroot. Een toegankelijk boek. Voor mij is dit een omgekeerd lesboek. Bij ‘normale’ lesboeken krijg je de theorie en analyses, aangevuld met voorbeelden. In dit boek blijf je in gevoels- en beeldniveau. Dat leest aantrekkelijk. Ik ken geen boek dat me zo aan de hand meeneemt en boeiend blijft. Meteen bij de eerste bladzijde in het verhaal gezogen!

Elk hoofdstuk begint met een zwemles, een gesprek in de kantine van het zwembad waarin de hoofdpersoon inzicht krijgt in waar hij in zijn leven tegenaan loopt. Behalve uitleg doen ze ook oefeningen. De keuze om deze gesprekken tussen 2 mannen te laten plaatsvinden is verfrissend en hoopvol. Ook de thema’s die langskomen (vreemdgaan, dood verwerken) zijn herkenbaar. Mooi ook dat er twee vormen van reguliere hulp in voorkomen. Zo krijg ik als lezer een palet van strategieën om te groeien.

Peter Simons leerde ik kennen als deelnemer bij mijn trainingen geweldloze, verbindende communicatie. Hij is na zijn studie Werktuigbouwkunde omgeschoold als zelfstandig boomverzorger. Bouwt een huis van strobalen en leem, en daarnaast helpt hij mensen op het gebied van bewustwording. Hij heeft dit boek geschreven omdat hij merkt dat mensen geholpen zouden zijn met meer inzicht in hun bewustzijn.

Het ontroert me hoe hij kleine concrete stappen beschrijft om de ene persoon de ander te laten invoelen over een situatie. Door zo te schrijven wordt het me duidelijk hoe dichtbij en toegankelijk ons bewustzijn eigenlijk is. Ik heb een traantje weg moeten pikken om de eenvoud waarop het empathisch luisteren, inleven naar de ander, verwoord wordt. Bijvoorbeeld: ‘kun je je voorstellen dat jouw vrouw zich verdrietig voelt?’. Dat ging zo mijn hart binnen. Daar denkt mijn hoofd niet eens over na. Ik vind de manier van schrijven zo smooth. Bij mij werd er van alles opgefrist. En ging ook weer aan de slag hiermee. Manlief die in een restaurant net voordat we voorafje kregen opgediend, met telefoon naar buiten liep….. Grrrrr of…..?

In de inleiding vertelt de schrijver dat hij een vriendin hielp uit een depressie te raken. Het raakt me en maakt me hoopvol. Nu ik het boek uit heb, weet ik dat dit waargemaakt kan worden.

Ik ben blij dat het als roman geschreven is. Zelf leer ik het makkelijkste via live-ervaringen hoe mijn bewustzijn te vergroten. Ik heb ervaring hierin op het vlak van geweldloze communicatie. Hoe mijn gevoelens en behoeftes serieus te nemen, en ook die van de ander. Het boek sterkt me dit als focus te blijven nemen met al die lieve mensen om me heen.

Peter, ik wil je bedanken dat je de tijd nam dit uitgebreide boek te schrijven in deze vorm. Ik zie voor me dat zoveel meer mensen gemakkelijker en lichter kunnen leven, letterlijk met jouw bewustwordings-stappen in de hand.

Categorieën: Recensie